10 rad, jak angażować klienta w markę

Nowoczesny konsument chciałby dostosowywać produkt do swoich wymagań, a spersonalizowana oferta wpływa na jego lojalność wobec marek. – Najlepiej widać to na przykładzie Millenialsów – 52 proc. z nich przekonuje się do produktu właśnie dzięki personalizacji. Agencja  Freebee,  która  specjalizuje się w analizowaniu  zachowań  konsumentów i zajmuje się budowaniem lojalności wśród konsumentów, na swoim blogu podaje jak można zaangażować klienta?

W ostatnim czasie rynek zmienił się na fali gwałtownej popularyzacji urządzeń mobilnych i rozwoju internetu mobilnego, do którego dziś ma dostęp prawie każdy Polak. Zwłaszcza za sprawą mediów społecznościowych oraz szeroko pojętego content marketingu. Nowe technologie zbliżają klientów do marki i chcą zaangażować go w dialog. Celem i marzeniem marketerów jest bowiem wartka, dwustronna komunikacja marki z klientem pozwalająca nie tylko na przepływ informacji, ale przede wszystkim na budowanie więzi. Nowe podejście marketingowe to odpowiedź na pytanie, jak pomóc klientom, a nie skupienie się wyłącznie na sprzedaniu im produktu bądź usługi. Kontakt z klientem nie sprowadza się do pojedynczej transakcji, gdyż celem jest trwała więź i nieprzerwana konwersacja.

  1. Odejdź od swojego produktu

Rada ta brzmi dość odważnie, ale ma sens i dotyka tematu ważnego. Należy przestać skupiać się tylko na produkcie, ale zobaczyć kontekst jego użytkowania i  znaczenie w życiu klienta. Zwłaszcza jeśli wielu Twoich klientów stanowią Millenialsi, musisz zdać sobie sprawę, że im głównie zależy na doświadczeniach. Zainspiruj ich do działania: szerz świadomość ważnych problemów i pomagaj innym. Pokaż, że za Twoją firmą kryją się prawdziwi ludzie, a nie bezduszne schematy korporacyjne. Takie działania przyciągają klientów, którzy cenią uczciwość, dobro i pasję.

  1. Wciągnij klientów w grę

Dorośli też lubią się bawić. Suche slogany i sztywny język komunikacji może sprawiają wrażenie profesjonalizmu, ale czy na pewno angażują Twoich klientów tak, jak byś chciał? Jeśli masz liczną konkurencję, Twój produkt nie obroni się sam. Dlatego zaoferuj klientom rozrywkę zakończoną nagrodą dla wybranych klientów.

  1. Słuchaj klientów

Pytaj swoich klientów o to, co myślą o Twoich produktach czy usługach. Zadawaj im pytania w formie ankiet, na Facebooku czy w newsletterze.  Swoich klientów słucha już wiele korporacji.

  1. Przestań kryć się za logo

Klienci pragną kontaktu z człowiekiem, a nie bezosobową firmą. Pokaż się klientom. Jeśli kontaktujesz się ze swoimi klientami przez fora internetowa i social media, niech za Twoimi wpisami i odpowiedziami kryje się członek Twojego zespołu, z imienia i nazwiska, ze zdjęciem twarzy. Podobnie rób z wpisami na blogu. Umieszczaj na nim krótkie biografie autorów.

  1. Pokaż klientom, że ich dostrzegasz

Jeśli jesteś w kontakcie ze swoimi stałymi klientami, zainteresuj się tym, co robią. Można  przecież promować ich sklep czy hurtownię za pośrednictwem Twoich kanałów. Jedno udostępnienie posta czy twitta nic Cię przecież nie kosztuje. Angażowanie klientów nie zawsze wymaga wielkiego wysiłku z Twojej strony.

  1. Podaruj stałym klientom coś przed innymi

Pokaż swoim stałym klientom, że są dla Ciebie ważni. Daj im ekskluzywny dostęp do czegoś realnego: Twojej prenumeraty czy oferty.. Zastanów się, czy takie rozwiązanie nie sprawdziłoby się także u Ciebie.

  1. Wydaj przyjęcie dla swoich klientów

Poza swoimi produktami czy usługami dostarczaj doświadczeń!  Angażowanie klientów może dać wiele radości również Tobie. Zapraszaj wszystkich klientów marki na targi z twoim udziałem. Inni też to robią. Branża nie musi być tutaj żadnym ograniczeniem.

  1. Dziel się dobrymi treściami

Marketing dziś to historie, jakie opowiadamy. Ludzie uwielbiają inspirujące historie, cytaty. Śledź w mediach społecznościowych autorytety w Twojej branży, newsy oraz ustaw sobie słowa kluczowe na Google Alerts. Dzięki temu będziesz mieć mnóstwo źródeł – wiedzą z nich pozyskaną dziel się w swoich kanałach online.

  1. Edukuj klientów

Informuj klientów o nowych funkcjonalnościach swoich produktów, udostępniaj im darmowe instrukcje obsługi itp. Dobrze robić to w formie interaktywnego contentu: gry, quizy, krótkie filmy – to wszystko sprawdzi się świetnie. Im więcej dasz wiedzy i ekscytacji klientom, tym mocniej przywiążesz ich do swojej marki. Pamiętaj, by Twoje treści były dobre jakościowo – to znacznie ważniejsze od ilości.

  1. Dbaj o obsługę

Nieważne jak dobry jest Twój produkt, jeśli podaje go niemiły sprzedawca, a na połączenie z call center trzeba długo czekać, pozostawiasz fatalne wrażenie.. Musisz więc pokazać swoim klientom, że zależy Ci na nich, na ich zaufaniu, a nie tylko na ich pieniądzach. Nie chodzi tylko o bycie miłym i pomocnym, ale także sprawnym i szybkim. Klient dobrze obsłużony to zadowolony klient, który prawdopodobnie wróci i jeszcze Twoją markę poleci. Pamiętaj również, że satysfakcja klienta nie jest dana raz na zawsze; powinieneś o nią zabiegać.

Opracowano na podstawie bloga Agencji Freebee